Weisz József hajója 1902-ben nekiütközött a barcsi híd pillérjének, majd elsüllyedt. Megírta a Barcs és Vidéke c. lap.
2006-ban felderítést végeztünk egy barcsi kotrást megelőzően. Szerencsére a kotorni kívánt területen nem találtunk semmit. A vízügy munkatársai azonban mutattak egy hajót, amely telephelyükkel szemben, az országhatár mellett található (a Dráván mint köztudomású, össze vissza kanyarog a határ, függetlenül a folyó valós medrétől).
A hajó 2006-ban
Azóta nem volt módunk jobban megkutatni, mivel az erős sodrás miatt csak nagyon alacsony vízszintnél hozzáférhető. Kedden ez az állapot bekövetkezett, ráadásul csapatunk is mobilizálni tudta magát.
A hajó 26 m hosszú (jelenleg). kiderült, hogy a pereméig betemette a homok, vagyis az egész hajó egyben megőrződött. Vettünk pár mintát a keltezéshez. Előzetesen azt tippeljük, hogy - a csavarok és vaspántok - használata miatt a hajó újkori, vagy akár modern is lehet. Mivel a helyszín egyezik az 1902-es újságcikkben megjelölt hellyel, valószínűleg Weisz József hajóját találtuk meg.
Reméljük, hogy később még kutathatunk rajta, mivel nagyon fontos forrás lehetne az újkori fahajók építészetének tanulmányozásához. Van némi adat a tiszai és a dunai hajókról, ezekkel lehetne összevetni a drávai megfigyelést. A kutatást az Argonauta Program (OTKA NNF 78931) keretében végeztük.
A hajóról a Búvárinfó következő számában részletesebben is írok. Köszönettel tartozom Kalocsai Jánosnak és munkatársainak, a barcsi vízügyi kirendeltségről a technikai segítségért, valamint Lengyel László és Puskás Norbert búvártársaimnak a fagyoskodásért.
A rekeszeket elválasztó deszkafal teteje éppen kilátszik
A raktér. Balra a hajó oldala, jobbra egy kereszt- gerenda.
Utolsó kommentek